Muzej Mimara

Slaven Perović: Boichot, Gavarni, Friesz - tri francuska crtača, šest crteža, tri stoljeća

Crteži koji su najosjetljiviji muzejski predmeti rijetko kada se izlažu. Osjetljivi su na promjene temperature i svjetlosti i zato se čuvaju u depoima. Svjetlo djeluje na boje koje izlaganjem postaju svijetlije, a mijenja se i boja i izgled papira na kojem je crtež nastao. Oštećenja su nepopravljiva! Na ovoj će izložbi publika imati rijetku privilegiju vidjeti originalne crteže koji će biti izloženi u posebnim uvjetima: svjetlo će biti od najviše 50 luksa, a aparati za odvlaživanje automatski će održavati idealnu vlagu u zraku.
Značaj ove izložbe je i u tome što su na njoj izloženi crteži koji su znanstveno istraženi i objavljeni. „Krećući se jednim od najosjetljivijih atributivnih područja povijesti umjetnosti, crtežima“, Slaven Perović, muzejski savjetnik u Muzeju Mimara ovdje je izložio šest crteža koje je atribuirao i smjestio u precizan vremenski okvir.
Ovom su studijskom izložbom obuhvaćena tri značajna stoljeća francuske umjetnosti, XVIII., XIX. i XX. Predstavljaju ih sa šest crteža tri zanimljiva i značajna umjetnika. Osamnaesto stoljeće zastupa Guillaume Boichot, rijedak i malo poznat umjetnik za kojega je i u Francuskoj malo koji stručnjak čuo. Počeo je kao „neomanirist“ (sl. 1.) da bi se u zrelom stvaralaštvu ugledao u antičku umjetnost. Devetnaesto stoljeće predstavlja Paul Gavarni koji je jedan od najznačajnijih crtača i karikaturista devetnaestog stoljeća (sl. 2. i 3.). Za života bio je cijenjeniji od Daumiera. Svojim je crtežima stvorio likovni pandan Balzacovoj Ljudskoj komediji. Émile-Othon Friesz predstavnik je umjetnosti XX. stoljeća. Djelovao je u prvoj polovini stoljeća. Jedan je od najznačajnijih predstavnika fauvističkog pravca i na ovoj izložbi zastupljen je s tri crteža iz triju različitih faza stvaralaštva: ranom, pedfauvističkom (sl. 4.), fauvističkom (sl. 5.) i kasnom u kojoj je promišljao svoje ranije stvaralaštvo (sl. 6.).

Crteži 1. - 4. čuvaju se u zbirci crteža Muzeja Mimara. Crteži 5. i 6. pripadaju jednoj hrvatskoj privatnoj zbirci.
1. Guillaume Boichot: Obavijanje platnom i mirodijama prije polaganja u grob, Muzej Mimara, Zagreb
2. Paul Gavarni: Laitière, tenue de ville, Muzej Mimara, Zagreb
3. Paul Gavarni: Nedovršena veduta trga s fontanom okruženom ljudima, Muzej Mimara, Zagreb
4. Émile-Othon Friesz: Četiri lika koja plešu, Muzeja Mimara, Zagreb
5. Émile-Othon Friesz: Kralj Salomon dočekuje kraljicu od Sabe, Privatna zbirka, Zagreb
6. Émile-Othon Friesz: Krajolik sa stablima i vrhom Le Coudon, Privatna zbirka, Zagreb