21.07.2023. - 21.07.2024.
Marika Šafran Berberović - Bjeline; Svjetla; Sjene
Virtualna izložbaMarika Šafran BerberovićBjeline; Svjetla; Sjene21. srpnja 2023. – 21. srpnja 2024.
PredgovorPremda se ovdje ne govori o životopisu nego u prvom redu o djelu, teško je napraviti razdjelnicu. Stil je, kako se to zna reći, sam čovjek. Marika Šafran Berberović rođena je 1935. godine; preživjela je nekoliko država, nekoliko veleprevratničkih epizoda: političkih, ideoloških, estetskih, k tome joj nije nedostajalo ni osobnih trauma, a da se pri tome mijenjala samo onoliko koliko su uvjetovale unutarnje silnice jednog meditativnog talenta koji je imao povlasticu da se može razvijati po vlastitim zakonima. (…). K tome, ta rođena Zagrepčanka djetinjstvo je provela u pitoresknom predratnom Čakovcu, u kući s vrtom i pogledom na toranj staroga grada Zrinskih, odakle je ponijela slike, boje i motive u kojima će poslije reproducirati taj svijet što joj se vrlo brzo, još djevojčici, zaigranoj u tunelu od ruža penjačica koji završava bijelo okrečenim zidom, urušio pred očima… (…) Od obveznih likova jednoga akademskog sazrijevanja do slikarice koja polako napušta kolorističke intenzitete i u stišanoj se gami pretvara u ono što je Baldani nazvao “virtuozom bilježenja bljedoćom”. Kad bi čovjek došao u njihov atelje, moglo bi mu se učiniti da je Mariki za sliku dovoljno onih par kapi pigmenta koji ostaju nakon što Osman ispere svoju paletu. Ali, to je varka, o kojoj je sama posvjedočila u jednome od svojih zapisa “Slikarica koja slika blijede slike s malo boja, dugo je poslije slikanja prala ruke umrljane crvenom, plavom, žutom…” Njen kratki zapis govori pomalo o tome koliko je napora potrebno da bi se u
metieru dosegao dojam lakoće.
Ratko Cvetnić
Misaona suptilnost paleteA svjetlo obilježava i životni (motivski i umjetnički) put sa začetkom u djetinjstvu, kojem se Marika često vraća. Prizorima s ugođajem sjete i tihe razdraganosti. Slike
Djeca na livadi, Djeca, Dijete silazi niz školske stepenice iz 1965. godine (neosporno remek djelo),
Djevojčica kraj prozora, Djevojčica kraj otvorenog prozora, Krošnja, te slika s naslovnice, govore u lirskom prepjevu rascvjetalog života. I nema u hrvatskom slikarstvu u ikonografiji bezbrižnosti primjera s toliko umjetničkog i emocionalnog predanja, vidljivog u likovnim preobrazbama osmijeha u svečanosti djetinjstva, sačuvanih dragocjenosti na edenskoj pozornici. Oblikovanih ekspresijom treptaja, s frekvencijama u najvišem sloju slike, s otkrivanjem svih ranijih sedimenata. Tu likovna “ležernost” u silnicama ploha egzistira na plodnosti prisutnih i potisnutih sadnica.Od nastanka tih slika prošlo je dosta godina, no siguran sam da Marika i dalje živi privilegij te bajkovitosti. Imajući snagu orijentira, one su više od odlomka u opusu. Kao što su djeca ispunjena blagodatnom začudnosti, tako i Marika, s određenom distancom iskustva i kasnije proživljenog, slikajući sebe i druge, nekada i sada, nenarušenom autentičnošću postaje i ostaje stanovnik toga svijeta.
Stanko Špoljarić
Pomalo umorna oslanjam se na kistDrugi dio monografije posvećen je djetinjstvu. Izuzev Miljenka Stančića ne nalazimo u hrvatskom slikarstvu takvu posvećenost toj temi. Nadahnuta pjesnikom R. M. Rilkeom i slikarom M. Stančićem Marika je naslikala mnoge dječje portrete. Vrijeme djetinjstva obično smatramo vremenom veselja i igre, bezbrižnosti, slobode, ali na Marikinim slikama prisutna je neka sjena osamljenosti, pa i tuge. To kao da se prenosi i na igračke, na lutke koje leže, na bijelog konjića koji kao da vapi u pomoć. Gledajući Lutke koje se smiju, osjećamo bol u srcu žene usred vihora rata, a krhko dijete koje se spušta po stepenicama od sunca i kamena kao da vapi za majčinim zagrljajem. Razigranost je ipak prisutna i to u malim stvarima, što vidimo na slici
Sadržaj dječjeg džepa.(…) Univerzalnim jezikom umjetnosti – poezije, glazbe i slikarstva – oblikovala je umjetnica svoj nježni i bajkoviti svijet. Ona je autorica velike stvaralačke moći, velike erudicije, iznimne osjećajnosti s velikim rasponom tema. Kao originalna umjetnica bujne mašte tragala je i za bîti važnosti života čovjeka i njegovom težnjom za spoznajom transcendentnog.Ususret devedesetoj obljetnici njezina života prigoda je da se trajno i stručno dokumentira njezin doprinos hrvatskoj likovnoj kulturi, da se obrati pažnja na djelo talentirane umjetnice zavidnog opusa.
Zorka Jekić
***
Moji čakovečki zvončeki, ulje na platnu, 29,4 x 34 cmDijete silazi niz školske stepenice, ulje na platnu, 127 x 95 cm, vl. N.B. (lijevo) / Djevojčica kraj otvorenog prozora, ulje na platnu, 119 x 119 cm, vl. N.B. (desno)Sadržaj dječjeg džepa, ulje na platnu, 29,4 x 34 cm, vl. N.B.Livadica, ulje na platnu, 24 x 34 cm, vl. N.B.Lutke koje se smiju, ulje na platnu, 20,5 x 67,5 cm, vl. g. StipkovićMati, ulje na platnu, 97 x 70 cm, vl. g. Tadija BarbarićProfesor Zvonimir Zmajlović, ulje na platnu, 100 x 67 cm, vl. Klasična gimnazija Zagreb (lijevo) / Profesor Ivan Bekavac Basić, ulje na platnu, 70 x 50 cm, vl. obitelj Bekavac Basić (desno)Kristina, ulje na platnu, 29,4 x 23,4 cm (lijevo) / Liana, ulje na platnu, 100 x 75 cm, vl. gđa Liana Ritz (desno)Rabija i Abdulaziz Berberović, ulje na platnu, 51,5 x 62 cm, vl. N.B.Besane noći grofa Keyserlingka, ulje na platnu, 45 x 34 cm, vl. N.B. (lijevo) / La luna asoma, ulje na platnu, 98,5 x 68,5 cm, vl. N.B (desno)Tableta protiv bolova, ulje na platnu, 27 x 23 cm, vl. N.B.***
Životopis1935.Marika (Marija) rođena 27. studenog u Zagrebu u Klinici u Petrovoj, od oca Ladislava Šafrana i majke Katarine, rođene Tucibat, kao njihovo jedino dijete. Djetinjstvo je provela u Čakovcu, gdje je za vrijeme mađarske okupacije Međimurja završila dva razreda osnovne škole.1948.Neko vrijeme živjeli su u Samoboru, a zatim sele u Zagreb, gdje je Marika pohađala osnovnu školu u Varšavskoj, a potom Klasičnu gimnaziju u Križanićevoj.1954.U proljeće prije mature upoznaje Osmana Berberovića, studenta slikarstva na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.1956.Upisala je studij slikarstva i udala se za Osmana Berberovića, koji je te godine završio studij specijalke slikarstva na Akademiji likovne umjetnosti.1960.Diplomirala je na studiju slikarstva na Akademiji.1964.Marika i Osman održali su svoju prvu samostalnu izložbu u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu.1970.Održali su drugu samostalnu izložbu u Umjetničkom paviljonu. Izložba je prenesena u Muzej Međimurja u Čakovcu. Redovito izlažu na skupnim izložbama ULUH-a. Ljeta uglavnom provode u svojoj ladanjskoj kući na jezeru Balaton u Mađarskoj.1974.Ministarstvo kulture odobrilo je sredstva za uređenje četiri ateliera u potkrovlju Starčevićevog doma. Jedan od ateliera pripao je Osmanu i Mariki.1978.Izložba u galeriji „Karas“ u Starčevićevom domu. Osman počinje raditi na Institutu za tumore (u stalnom radnom odnosu), baveći se medicinskom ilustracijom. Sele se u novi stan u Medulićevoj 38.1994.Iz ateliera u Starčevićevom domu preseljeni su u novi prostor za rad u Jurišićevoj 3.2000.Slijede izložbe u Čakovcu i Slavonskom Brodu.2004.Izlaze knjige Kistovi i boje i Abeceda.2007.Izložba u Galeriji “Kristofor Stanković” u Staroj gradskoj vijećnici u Zagrebu. Izlazi prva zajednička monografija Marike i Osmana.2010.Izlazi knjiga 365 rečenica.2013.U mjesecu travnju priređena je velika izložba Osmanovih i Marikinih slika u Galeriji „Zvonimir“ zahvaljujući velikom zalaganju ravnatelja galerije Zorana Batušića.2015.Izlaze knjige: Likovna pjesnička mapa ABECEDA, a sljedećih godina pjesme Prozračene sobe, Od Austera do Boreja i Zimsko računanje vremena. 2007.2021.U Balatonfenyvesu, u Mađarskoj, održana je izložba 28 slika ABECEDE s popratnim stihovima koje su vrhunski preveli na mađarski jezik Olsvay Endre i Olsvay Csaba. Prostor za rad u Jurišićevoj vraćen je u državne ruke. Marika kao na početku, ponovo slika u svom domu, u svojoj spavaćoj sobi, sada u Medulićevoj ulici.
***PREUZMITE:
Marika Šafran Berberović: BJELINA; SVJETLA; SJENE (katalog izložbe) ***
impresumVirtualna izložbaMarika Šafran Berberović — BJELINA; SVJETLA; SJENE
nakladnikMuzej Mimaraza izdavačaLada Ratković BukovčanurednikSlavko Špoljarićautori/ce izložbe i koncepcija izložbeMarika Šafran BerberovićRatko CvetnićZorka JekićSlavko ŠpoljarićsuradniciKrešimir Juraga, kustosMarina Perković, kustosicaAutori tekstovaRatko Cvetnić, Zorka Jekić, Stanko ŠpoljarićFotografijeRikard JadanGrafičko oblikovanje katalogaDražen MedvedMarketing (Muzej Mimara)Siniša Pušonjić, Nikša VodanovićOdnosi s javnošću (Muzej Mimara)Ana HoićNaslovnica katalogaStari grad pod snijegom, ulje na platnu, 56 x 69 cm